Home > Nieuws > Blog: Data analyse: de verborgen schat

Blog: Data analyse: de verborgen schat

Donderdag 17 September 2015

Door Hanneke Heldens

Alweer een  tijd geleden woonde ik een presentatie bij over Big Data en sindsdien zie ik het overal voorbij komen. Ik was onder de indruk van de mogelijkheden en toepassingen van Big Data. Om een voorbeeld te geven: voor de Memphis Police Department  werd een systeem ontwikkeld dat historische  data (locatie misdaden, politierapporten, terugkerende informatie etc.)  combineert met realtime data (temperatuur, verkeerspatronen evenementen etc.).  Op basis van deze informatie adviseert het systeem de politie van Memphis op welke plekken in de stad ze aanwezig moeten zijn. Gevolg: een daling van 15% in geweldsdelicten en de zware criminaliteit daalde met 30%.  Indrukwekkend toch? 

Naar het Van Gogh of het Rijks?

Ook Nederlandse overheidsinstanties  tonen steeds meer interesse in Big Data. De gemeente Amsterdam en Eindhoven zetten Big Data in om hun dienstverlening te optimaliseren. De gemeente Amsterdam maakt gebruik van het zogeheten ‘profiling’. Via de City Card voor toeristen wordt er informatie verzameld om te zien welke attracties in trek zijn en wanneer het druk is. Op die manier kan men toeristen waarschuwen voor drukte en hen bijvoorbeeld adviseren om naar het Van Gogh museum te gaan in plaats van naar het Rijksmuseum.  In Eindhoven maakt Big Data het mogelijk om incidenten in het uitgaansgebied een stap voor te zijn.

Klein beginnen

Zelf vind ik het gebruik van Big Data binnen overheidsinstanties een mooie en interessante ontwikkeling.  Wel denk ik dat we nog veel meer gebruik kunnen maken van de beschikbare data, zeker binnen de re-integratie waar we veel gegevens verzamelen welke we vaker niet dan wel gebruiken. Big data bewijst voor mij de kracht van data. Maar het analyseren van gegevens hoeft echt niet altijd ingewikkeld, tijdsintensief of duur  te zijn. We kunnen ook klein beginnen.

Data omzetten naar bruikbare informatie

We zijn ons vaak niet bewust van de hoeveelheid data die we bezitten en hoe waardevol deze kan zijn. Gemeenten registreren bijna alles van een klant en ook wij bij Dariuz verzamelen met onze instrumenten elke dag opnieuw weer een heleboel gegevens. Deze worden in principe verzameld om de professionals te ondersteunen in het bieden van maatwerk voor zijn of haar klant. Maar ze leveren ook zeer interessante managementinformatie op. De verzamelde data zou kunnen helpen bij het beantwoorden van vragen als ‘Hoe ziet mijn doelgroep eruit?’ en ‘Wat zijn de meest voorkomende obstakels binnen ons WWB bestand?’ Maar men kan ook wat dieper gaan kijken per doelgroep. Wat zijn daar de voornaamste obstakels voor mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt? En zijn dit dezelfde obstakels als bij de klanten met een korte afstand tot de arbeidsmarkt? Op basis van deze inzichten kunnen er keuzes gemaakt worden die voor de organisatie en de klanten het meest effectief zijn. Als je per doelgroep weet wat er speelt, kun je hier in je dienstverlening op in spelen.

Mijn advies: kijk nog eens goed naar de data waar uw organisatie al over beschikt. U heeft de antwoorden op uw vragen al, u hoeft de data alleen nog om te zetten naar bruikbare informatie.