Home > Nieuws > What’s in it voor de klant en de klantmanager?

What’s in it voor de klant en de klantmanager?

Woensdag 20 September 2017

De gemeenten Amsterdam, Zaanstad, Veenendaal, werkbedrijf Senzer en Werkplein Fivelingo werken met verschillende diagnose-instrumenten uit de Divosa Werkwijzer Diagnose-instrumenten. In een paneldiscussie delen zij hun ervaringen, waarvan akte. Waarom werken zij met een diagnose-instrument? Hoe draagt dat bij aan methodisch werken? Wat bereik je ermee, voor je klantmanagers en voor je klanten? En zijn er ideeën om meer uit een instrument te halen?

Het past in de tijdgeest om te investeren in de professionaliteit van klantmanagers en werkcoaches, menen de deelnemers aan het panel. Het is belangrijk dat zij de juiste trainingen en tools tot hun beschikking hebben. Een diagnose-instrument geeft structuur in de werkzaamheden van de klantmanager en maakt het werk overdraagbaar en inzichtelijk voor klanten en collega’s. Een ander voordeel is dat je met behulp van een diagnose-instrument beter kunt meten of iemand ‘groeit’, aldus de gemeente Amsterdam. 

En what’s in it voor de klanten? Die krijgen vanaf de start een actievere rol in hun re-integratie. De vragen van het diagnose-instrument geven stof tot nadenken over waar zij goed in zijn. De foto die daarop volgt, brengt hun kansen, belemmeringen en talenten in beeld. Dit biedt zelfinzicht en helpt klanten om samen met de klantmanager de volgende stap richting werk of participatie te maken of om het gesprek met de werkgever beter voorbereid te voeren. 

ALTIJD EVEN WENNEN

De gemeenten Amsterdam en Veenendaal en werkbedrijf Senzer zetten een diagnose-instrument in om meer zicht te krijgen op hun klantenbestand. Hoe staan klanten ervoor op het gebied van zelfredzaamheid? Welke klanten zijn geschikt om direct aan het werk te gaan? Belangrijke informatie om te ontdekken of de gemeentelijke dienstverlening burgers een stap verder brengt of dat bijsturing nodig is. Voorwaarde is wel dat de diagnose up-to-date is. Het is belangrijk de klant regelmatig te spreken en de diagnose aan te passen. 

bron: Divosa - www.trots-op-je-vak.nl 
beeld: De Beeldredaktie/Herbert Wiggerma - Divosa

Lees hier het volledige artikel